Ingyenes házhozszállítás         Tuning és fogyasztáscsökkentés 43.000 járműhöz         Kedvezményakciók
     Gyorskereső
Szűkítés   
Kulcsszó   
Felhasználó
Jelszó
Regisztráció Elfelejtette jelszavát?
  · 1 csöves gázgyorsító dobos rendszer 2-es hanggal
· Xenon fényű izzók és autó világítástechnika
· Sportlégszűrő és sportlégszűrő tartozékok
· Benzines CHIP megoldások - lambda szondák
· Léggyorsítók - Fogyasztáscsökkentők
· Motorkerékpár Tuning Alkatrészek
· 1 csöves gázgyorsítódobos rendszer 3-as hanggal
· VÍZHAJTÁS - Hidrogén generátor kiegészítők
· LED izzó és műszerefalmegvilágítás
· Sport hátsó dob benzines motorhoz 1-es hanggal
· Sport hátsó dob benzines motorhoz 2-es hanggal
· Jet Ski Chip Modul
· 1 csöves katalizátoros rendszer 2-es hanggal
· Optikai tuning és design eszközök
· Quad / Snowmobile Teljesítménynövelők
· Fogyasztáscsökkentő elektronikák és Eco termékek
· Direkt sportlégszűrő felszerelési tartozékok
· 1 csöves katalizátoros rendszer 3-as hanggal
· Autó mérőműszerek és kényelmi tartozékok és érdekességek
· Lexus Lámpák
· Snowmobile Tuning Chip
· Sport hátsó dob benzines motorhoz 3-as hanggal
· Motorfeltöltő rezonátorok
· Sport hátsó dob diesel D TDI DTI stb. motorhoz 1-es hanggal
· Hajó- és csónakmotor teljesítménynövelők chipek
· Ikercsöves gázgyorsító dobos rendszer 2-es hanggal
· Sportgyertya
· MAGNUM tuning szélvédőmatricák és krómtáblák
· Ikercsöves gázgyorsító dobos rendszer 3-as hanggal
· Sport hátsó dob diesel D TDI DTI stb. motorhoz 2-es hanggal
· Fóliázás
· Sport gyújtókábel - SplitFire
· Diesel Chipmodul megoldások (TDI, HDI, DCI, DTI, CDI, stb.)
· Ikercsöves katalizátoros rendszer 2-es hanggal
· LED izzó és műszerefalmegvilágítás - VILÁGÍTÁSTECHNIKA
· Ikercsöves katalizátoros rendszer 3-as hanggal
· ALU felnik
· Motorvezérlő elektronika javítás
· Bőrözés
· SOUNDTECHNIC hangolható sport hátsó dob
· Szabadáramú Sport Katalizátor
· Sport középdobok
· Kipufogó rezonátor
· Kipufogóvég
· Kiegészítők
· Lendkerék könnyítés
 





 
SZÍVÓOLDALI TUNING - SPORTLÉGSZŰRŐ

MAGNUM SPORTLÉGSZŰRŐK

A sportlégszűrő olyan tuningcikk, mely kizárólag előnyökkel rendelkezik hagyományos társaival szemben. Használatának létjogosultságát hosszú, sok évtizedes utcai és verseny használat is bizonyítja. Egyszerre teszi lehetővé a nagyobb motorteljesítmény elérését, és az üzemanyag fogyasztás csökkentését, minek következtében, ennek az egyszerű alkatrésznek az elterjedése gyakorlatilag megállíthatatlan.

A direkt változatok megjelenése a motortérben pedig, a tökéletes műszaki megoldás és a kitűnő design kompozíciójára éhező autó szerelmeseknek nyújt örömet.

Sorra véve a tulajdonságokat, elsődleges előnyük teljesítőképességükben rejlik. Légáteresztő képességük mintegy 40 %-al jobb, mint a normál gyári papírszűrőké. Szűrőképessége, a tesztek szerint alig marad le a hagyományos szűrőkkel összehasonlítva.

Valószínűleg mindenkiben több kérdés is felmerül ezzel kapcsolatban. Például ha ennyire jók a légáteresztési paraméterek, hogyan lehetséges mégis, hogy a szennyeződéseket teljes mértékben megszűri.

A fokozott szabad légáramlás ellenére, a kitűnő szűrőképességet az eredményezi, hogy míg a papírszűrő szűrési képességét, mindössze az elemi szálak közti résméret határozza meg, addig a MAGNUM szűrők szűrése két lépcsőben zajlik: a nagy (0.05 mm-nél nagyobb) koszszemek úgynevezett makró szűrését, egy igen vékony, több rétegből álló szövetháló végzi. Az ennél kisebb mikro-szennyeződéseket egy olyan speciális olajfilm réteg végzi, mely kovalens kötést képez a szűrő fémhálójának anyagával.

Ez a kötés óvja meg mindenkor, akár 100.000 mérföld megtétele után is a motort bármilyen szennyeződéstől, legyen az por, homok, sár, de akár csapadék is. Tehát a MAGNUM sportlégszűrő használata során a legkisebb mértékben sem lehet tartani a motor alkatrészeinek károsodásától!


Hogyan növeli a motor teljesítményét a MAGNUM sportlégszűrő?

A motor leadott teljesítményének növekedését, három tényező külön-külön is biztosítja!

1. Nagyobb mennyiségű levegő!
Mivel a szűrő légáteresztése közel 40 %-kal nagyobb, mint a hagyományos esetben alkalmazott papírszűrőé, fokozott mennyiségű levegő jut a motorba. Ezáltal az égési folyamatokhoz szükséges levegő szívását, illetve feltöltős (turbó, G-töltő, kompresszor, stb.) motorok esetén, a levegő, nagy nyomáson történő égéstérbe juttatását, ez a szabad áramlás elősegíti, így az égéstérbe, adott időpillanatban nagyobb mennyiségű oxigén tud bejutni, fokozván így a robbanás hevességét. Az élénk, oxigén-dús robbanás pedig nagyobb erővel hat a dugattyúkra, tehát nő motorunk effektív teljesítménye.
Ez a jelenség könnyen hasonlítható a tábortűz éppen begyújtott lángjának erősségéhez; gondoljuk csak végig, ha a rőzsét sűrűn állítjuk egymás mellé, s belül, középen begyújtjuk a papírt, a lángok csak nehezen tejednek, hiszen az égéshez kellő fa (üzemanyag) megvan, de a sűrű rőzse elállja a levegő útját. Ha a rőzsét ritkítjuk, több levegőhöz jut a tűz, s a lángok felélénkülnek.

2. Motorfeltöltés a betét kialakítás következtében!
A betét, háromszög lamellás kialakítása olyan, hogy a szűrőbe cirkulálva érkező levegőt, még a szűrő lamella-rendszerén belül, megközelítőleg egyenes irányba tereli, így még a szűrőből való kilépés előtt fellép a minden szempontból majdnem optimális, egyenes irányvektorú levegő folyam. Ennek következtében a szállított levegő nem lassul le a turbulencia miatt, úgy, ahogyan az a hagyományos papírszűrők, vagy akár szivacs alapanyagú sportszűrők esetében történik.


Mindez pedig nemcsak még nagyobb mennyiségű, de növelt nyomású levegőt biztosít a motornak, ezért könnyen belátható, hogy a motor a légköri levegő nyomásához képest feltöltött lesz. Mivel a levegő tehát növelt nyomáson kerül a motorba, ezért az égés ezen oknál fogva is erőteljesebb lesz.

3. Akár 50%-al megnövelt altív felület a papírszűrőkhöz képest!
A papírszűrők áramlási adatainak számításánál a szűrési keresztmetszetet úgy kapjuk, hogy kiszámítjuk annak a téglalapnak a területét, melyet az egy vonalba eső papír élekre tudunk fektetni úgy, hogy az a teljes papírbetétet fedje.
Ezzel ellentétben a MAGNUM sportszűrők aktív felülete a turbulencia gátló hatásának hiánya miatt a háromszög lamellás szűrőbetét teljes, kiterített területe, mely attól függően, hogy a szűrő milyen alakú, (hengeres, vagy sokszög), akár 60%-al nagyobb is lehet a gyári szűrőnél! Ez újabb légmennyiség növekedést eredményez.

A MAGNUM szűrő beépítése után akár 20 %-kal is nőhet autója gyorsulása!

Hogyan növeli a MAGNUM sportlégszűrő autója gyorsulását?

Az autó adatainak és erejének szempontjából fontos a maximális Le és a Nm értéke, a mindennapi utcai használatban azonban jelentősebb hatása van a gyorsulásnak, ami nem más, mint ezen, legnagyobb teljesítmény és nyomatékparaméterek időbeli felvétele.

1. A MAGNUM sportlégszűrő beépítése után autója gyorsulása sokkal nagyobb mértékben nő, mint maximális teljesítménye vagy nyomatéka. Ennek oka, hogy a motor "szabadon lélegzik", tehát a papírszűrő által gátolt és késleltetett levegő, abban az adott pillanatban jut el a dugattyúkhoz, mikor az égési folyamatnak erre éppen szüksége van. Ezáltal a gázpedál lenyomását követően, késedelem nélkül érezhetjük a kirobbanó, növelt teljesítményt.

2. Tesztelje autóját, hasonlítsa össze a gyorsulási adatokat a gyári papírszűrővel, és a MAGNUM sportlégszűrő betétele után. Már a 0-60 Mph-ra való gyorsítás is meglepő adatokat mutat, de az igazán nagy változást a kis fordulatról a nagyobbra való gyorsítás fog mutatni.

Ajánlott gyorsítási tesztek:

- 0-60 Mph
- 20-40 Mph
- 60-100 Mph
- 0-végsebességre
- 2000-4000 Rpm-re
- 3000-6000 Rpm-re

Végül mérje le autója végsebességét! Nem fog csalódni!

A nagy szívási sebesség következtében, nagy fordulatokon, a papírszűrővel szerelt légszűrő házban, a turbulencia mértéke hatványozottan megnő, ezért a végsebesség és fordulat következtében, az égési folyamat még inkább késleltetett, ezért azt tapasztalhatjuk, hogy autónk, az ilyen nagy fordulatokra már nehezebben kényszeríthető. Különösen igaz ez kisebb lökettérfogatú motorok esetén, de fokozott akadályozást jelent ez a jelenség a nagynyomású feltöltős motoroknál is.

A MAGNUM sportlégszűrő behelyezése után ezek a fordulatszám tartományok is elérhetővé válnak!

Hogyan csökkenti a sportlégszűrő a fogyasztást?

A fogyasztás nagyban függ a motor működésének hatásfokától. Ezt a hatásfokot sokféleképpen lehet növelni (súrlódások csökkentése, fojtások csökkentése, stb.), legkönnyebben azonban a levegő mennyiségének és bizonyos határokig nyomásának növelésével.

Ha ezen paraméterek kedvezően változnak - márpedig a MAGNUM sportlégszűrő esetén ez így van - az adott gázpedálálláshoz tartozó teljesítmény megnő, az üzemanyag szükséglet viszont csökken. Ez azt jelenti, hogy egy adott teljesítményhez tartozó üzemanyag mennyiség - a nagyobb erősségű üzemanyag-robbanás vagy égés következtében - kisebb.

A MAGNUM sportszűrő beépítése akár 8-10 % fogyasztáscsökkenést is eredményezhet!

Hogyan takaríthatja meg pénzét a MAGNUM szűrővel?

A MAGNUM sportlégszűrő örök élettartamú!

Miért örök életű a MAGNUM sportlégszűrő?

A sportlégszűrő mosható, majd újraolajozható!
Ehhez mosó+olajozó szett vásárolható, mely körülbelül háromszori alapos mosást tesz lehetővé. A sportlégszűrők gyakorlatilag korlátlan ideig használhatóak abban az esetben, ha a mosásra és kezelésre vonatkozó HASZNÁLATI UTASÍTÁSBAN megadott szabályokat betartjuk.

- A szűrőt sűrített levegővel semmilyen esetben ne fújjuk ki!
- Sem 70-80 Celsius foknál melegebb víz, sem hígító, benzin vagy más vegyszer a betétet nem érheti! A tisztítószer erős zsírsav- és olajsav oldót tartalmaz, ezért egyéb vegyszerek alkalmazása tilos.
- Sem szilikon- sem más eredetű olajjal nem helyettesíthetjük a mosó szett olajozó spray-jét!

Hogyan tisztítsuk a sportlégszűrőt?

- Csak MAGNUM mosó-olajozó szettel!
- Engedjünk kézmeleg vizet egy megfelelő méretű edénybe!
- Adjunk hozzá 1-2 dl mosófolyadékot és hagyjuk ázni 10-15 percig!
- Ecsettel, gyenge vízsugárban öblítsük át!
- Hagyjuk megszáradni! (közvetlen melegnek kitenni tilos!)
- Száradás után permetezzük be az olajspray-vel!
- Sűrített levegő, forró víz, benzin vagy vegyszer a szűrőt nem érheti!

Amennyiben a fenti utasításokat betartja, nagy örömét fogja lelni sportlégszűrőjében.
A sport légszűrővel ellátott jármű gyorsulása meglepően kellemes élményt nyújt a tulajdonosnak, annál is inkább mivel a csere után a gyorsulási, fogyasztási paraméterek kedvező irányba fognak változni. Pénztárcáját pedig soha többet nem húzza a levegő szűrő cseréjének költsége, mindössze 15-30000 mérföldenként kell szűrőjét kimosni! Aki egyszer MAGNUM sportlégszűrőre cserélte le papírszűrőjét, következő autójában is ezt fogja használni!

Milyen gyakran tisztítsuk szűrőnket?

A csereperiódust a külső környezet határozza meg, attól függően, poros földúton, szennyezett levegőjű városban, esetleg túlnyomórészt autópályán használjuk autónkat.

Ajánlott a szűrő felületét 15-25 000 kilométerenként ellenőrizni és a koszolódás mértékének függvényében 25-50 000 kilométerenként tisztítani.
Amennyiben a szűrő háló része erősen szürke vagy fekete, a szűrő mosásra szorul. Hengeres szűrőknél, ha a szűrő háló csak a szívónyílással szemben színeződött el, elegendő a szűrőt elforgatni a szűrőházban úgy, hogy a nyílás tiszta felülethez kerüljön. Ez a felületi koszolódás olyan kis mértékben zavarja meg a szívási folyamatot, hogy az nem akadályozza a sportlégszűrő hatékony működését!

Direktszűrők esetén ezeket az ellenőrzési és tisztítási alkalmakat érdemes sűrűbben megejteni!

A MAGNUM sportlégszűrő az utcai (nem off-road) használat során akkor sem enged szennyeződést a motorba, ha akár 120 000 kilométert tettünk meg vele!

A bepiszkolódott sportlégszűrő olyan érzést eredményez a vezetőnek, mintha visszatették volna autójába a gyári papírszűrőt.

A MAGNUM sportlégszűrők fajtái


Magasságuk kivételével geometriai méretük megegyezik az autó eredeti szűrőjének méreteivel. Egy az egyben beépíthetők az autó légszűrőházába. Behelyezésük semmilyen szakértelmet nem kíván. A sportlégszűrők minden előnyével bír, tisztításuk, és után-olajozásuk MAGNUM mosó szettel történik az utazási környezet szennyezettségétől függően 25-50 000 kilométerenként.
Ha a szűrők gumiperemének felületét MAGNUM légszűrő zsírral kezeli, a garancia élettartamát megduplázzuk Önnek!

A MAGNUM direkt sportlégszűrők

A sport betétlégszűrő továbbfejlesztett változata a direkt-sportlégszűrő, mely önálló krómozott fémházzal rendelkezik, levegőjét közvetlenül a szabadból szívja, tovább növelve ezáltal a szállított levegő mennyiségét. Az esztétikus motortérbeli látványon kívül egy szolid, de nagy fordulaton kellemesen duruzsoló szívóhangot kölcsönöz minden lökettérfogatú motornak.
A fogyasztás, beépítése után - összehasonlítva a betét változattal - tovább csökken, a teljesítmény és gyorsulásértékek nagyobbak.
Tisztítását némileg gyakrabban 15-25 000 kilométerenként ajánlatos elvégezni.

A sportlégszűrővel ellátott jármű gyorsulása meglepően kellemes élményt nyújt a tulajdonosnak, annál is inkább mivel a csere után a gyorsulási, fogyasztási paraméterek kedvező irányban fognak változni. Pénztárcáját pedig soha többet nem húzza a levegőszűrő cseréjének költsége.

Hogyan építsük be a MAGNUM sportlégszűrőt?

A MAGNUM sport légszűrő beépítése néhány típusnál kisebb átalakítást von maga után. Ez függvénye annak, hol helyezkedik el az autó légmennyiség mérője. Meg kell állapítani, a légszűrőházban, vagy a motort és a szűrőházat összekötő légcsőben van beépítve a levegő mennyiségét vagy más paraméterét érzékelő elektronikus mérőegység. Ha a házban semmilyen mérőegység nincs, a direktszűrő a ház elhagyásával könnyen beszerelhető.

Amennyiben van, a szívó rendszert úgy kell átalakítani, hogy ezek a mérőegységek a légszűrő után helyezkedjenek el. Ehhez valamilyen közbetét készítése szükséges.

Fontos, hogy a szívócsőben a gyár által alkalmazott átmérőszűkületeken kívül ne legyenek, és hogy minden csatlakozó felület légmentesen tömítsen. Fém-adapter készítése esetén minden élsorját távolítsunk el, beszerelés előtt az adaptert tisztítsuk meg. A szűrőházat 80-90 foknál nagyobb hőnek nem szabad kitenni. Lehetőség szerint a motortól távol helyezzük el, a hűvösebb levegő elérése érdekében.

Amennyiben ez nem lehetséges rendeljen MAGNUM levegő-töltő flexibilis gégecsövet!

Mik a szívó rendszer főbb elemei?

- légszívó gégecső
- levegő szűrő (+ház)
- légmennyiség mérő (injektoros jármű)
- szállító levegő cső
- levegő-üzemanyag keveréket előállító egység:
1. karburátor
2. befecskendező (elektromos vezérlővel)
3. adagoló
4. szállító csőjárat
5. fúvókák (porlasztócsúcsok)

Mi az egyes elemek feladata, működése?

Légszívó gégecső
A külső levegőt vezeti lehetőség szerint hideg, nagy légáramlású helyről (nincs nagy jelentősége) a levegőszűrőhöz.
Anyaga: gumi, nagyon ritkán gumi-fém kompozíció. Az újabb típusoknál gyakran találunk ehhez csatlakoztatva különböző méretű és alakzatú üres légtartályokat, melyek nagyon kis mértékben a szívászajt hivatottak csökkenteni. Más hatásuk egyáltalán nincsen.

Légszűrő
Megszűri a motorba szállított levegő makró- és mikró szennyeződéseket, valamint valamilyen geometriájától függően bizonyos mértékben csökkenti a turbulenciát.

Légmennyiség mérő
Adatokat közöl a befecskendezőnek vagy a vezérlő computernek a motorba áramló levegő mennyiségéről, sebességéről. A vezérlőegység eszerint állítja elő a megfelelő összetételű levegő-benzin keveréket. Lényegében egy tömegáramot mérő berendezés (kg/s). Felépítése lamellás, vagy membrános szerkezetű, vagy tisztán elektronikus működésű.

Szállító levegő cső
A légszűrő háztól szállítja a levegőt, a keveréket előállító egységig. Gyakran csatlakozik a szelepfedéllel közvetve vagy közvetlenül. A kartergázt visszavezeti a motorba. Anyaga: gumi, ritkán műanyag.

Levegő-üzemanyag keveréket előállító egység
Részletezésére nem térünk ki.

Fúvókák
Rajtuk keresztül jut finom szemcsékben, porlasztva a levegő-tüzelőanyag keverék a motorba.

Mit tehetünk a levegővel a nagyobb teljesítmény érdekében?

A levegő jellemzőinek értékei a motor teljes munkafolyamata során meghatározzák a motor effektív teljesítményét. Azt is kijelenthetjük, hogy a levegő a legfontosabb teljesítmény-befolyásoló tényező. Ennek oka az, hogy az égéshez, robbanáshoz szükséges oxigén a levegőből kerül a motorba.
Ebből kiindulva a motor hatásfokát az határozza meg elsősorban (a mechanikai terheléseken túl), hogy milyen aktív égési folyamatok játszódnak le a hengerekben. Ezt az aktivációs energiát tudjuk a légmennyiség legoptimálisabb szállításával a maximumra növelni.

Mik a szállított levegő legfontosabb tényezői?

- sebesség, (térfogatáram (kg/s)
- nyomás
- oxigén (O2) sűrűség
- hőmérséklet
- irányvektor

Az egyes tényezők szoros összefüggésben vannak egymással!

Milyen az egyes mennyiségek hatása a motor működésére?

1. Minél nagyobb a motorba áramló levegő térfogatárama (egységnyi idő alatt szállított tömeg), annál hevesebb az égés: konkrétan adott időegység alatt több levegő - ezáltal levegő - üzemanyag mennyiség ég el a hengerekben.

2. A nagyobb nyomás nagyobb térfogatáramhoz, egységnyi térfogatban nagyobb tömegű oxigénhez vezet . A (turbó, mechanikus) feltöltővel ellátott motorok jellemző nyomása jóval nagyobb a hagyományos szívó motorokkal szemben. Gyakorlatilag ez a nyomáskülönbség (szaknyelven: megnövelt nyomásviszony p2/p1), illetve a határozottan nagy (0.6-2.0 bar) töltőnyomás okozza a rendkívül nagy akár 100 %-os teljesítménynövelést.

3. A teljesítmény növelés mértéke lényegében az egyes szerkezeti elemek hő- és mechanikai teherviselésétől függ. A széria autók átlagos töltőnyomása 0.8 bar.

Mik a szerkezeti eltérések a feltöltött motoroknál?

- kisebb kompresszió viszony (7.5-10 :1)
- hőállóbb szelepek
- hőálló szelepfészkek
- hőállóbb, vastagabb tetejű, nagyobb égéstérrel rendelkező (nagyobb töltőnyomásnál kovácsolt tetejű) dugattyúk
- vastagabb és nagyobb hő szilárdságú dugattyúgyűrűk
- megnövelt átmérőjű és falvastagságú csapszegek
- erősített hajtó és fekvő csapágyak
- nagyobb keresztmetszetű légszűrő
- erősebb hengerfejcsavarok

Az oxigénsűrűség a hőmérséklettől és az imént említett jellemzőktől függ. A motorba lépő levegő optimális hőmérséklete tapasztalatok szerint 40-45 Celsius fok. Ha ennél magasabb a levegő hőmérséklete, ami turbófeltöltés esetén a feltöltőn belül fellépő nagy gázsebesség, és a siklócsapágyak 100 000-es percenkénti fordulata miatt igen gyakran előfordul, csökken az oxigén mennyisége - így az égés deaktiválódik. Ennek a hőmérsékleti hatásnak a kiküszöbölésére szolgál az INTERCOOLER (magyarul köztes hűtő), mely a felhevült töltőlevegő hőmérsékletét állítja be a szükséges szintre. Az intercooler nem más, mint egy levegő-levegő, vagy folyadék-levegő rendszerű hőcserélő (hűtő).
Beépítése a különböző szelepek és a hűtő gyártása miatt jelentősen növeli a költségeket, viszont ennek arányában a megengedhető töltőnyomást is A beállított töltőnyomás maximális értékét tehát a mechanikus elemek terhelhetőségén túl a belépő levegő hőmérséklete is befolyásolja. A sebesség irányvektora (egyszerűbben iránya) befolyásolja a levegő sebességét, ezáltal közvetve a motor teljesítményét.

Ennek magyarázata a következő: A levegő viselkedése minden estben hullámtermészetű, amelyet egy vagy több sinus-hullámmal tudunk leírni. Abban az esetben, ha a belépő levegő nem egy irányban, egyenesen közeledik végcélja felé, turbulencia, másképpen örvénylés lép fel a szívócsőben, mely csökkenti a légsebességet, következésképpen akadályozza az égést. A cél tehát az, hogy olyan légáramlást hozzunk létre, hogy az egyetlen sinus-hullámmal leírható legyen, minimalizálván így a légörvények számát.

Összegezvén tehát az eddigieket a szívó oldal tuningja mindenképpen egy dologra vezethető vissza: valamilyen módon felgyorsítjuk a beáramló levegőt, tehát feltöltjük a motort.

Milyen feltöltési módszerek léteznek a teljesítmény növelése céljából?

1. Turbó vagy mechanikus feltöltő (Roots-fúvó /Lancia/, G-töltő /VW/, Comprex nyomás-hullám feltöltő /Mazda/) utólagos beépítése.
- Előny: Óriási (40-100 %-os) teljesítménynövekmény
- Hátrány: Igen magas átalakítási költség

2. Sportlégszűrő alkalmazása

Lényege:
Betétjének szerkezeténél és szűrési elvénél fogva légáteresztési képessége 40 %-kal magasabb a hagyományos papír-, vagy az esetenkénti szivacsos szerkezetű szűrőknél. Még igazán piszkos állapotában is enged át annyi levegőt, mint az új hagyományos szűrők. Nem véletlenül fut minden rally, off-road versenyautó sportlégszűrővel. Lelke azonban a hiedelmek ellenére nem kizárólag maga a betét, hanem az, az olajszerű filmréteg, amely mintegy katalizálja a szűrési folyamatot, s megvédi a motort a mikro szennyeződésektől. Ez a speciális filmréteg teszi lehetővé a nagy áteresztőképességű betét használatát. A betét fémhálójának bevonata pedig olyan kémiai kovalens kötést alkot a kenőanyag ionjaival, hogy az nem képes leválni a hálóról, biztosítván így a mikro-szűrőképesség állandóságát akár 50.000 mérföld után is.
Más kérdés az, hogy a versenyeken lerakódott külső szennyeződés csökkenti az áteresztett levegő sebességét.

Mi az a lengőcsöves motorfeltöltés?

Elve:
Bonyolult fizikai képletek, de egyszerű rezonanciaelven működik. A sinus-hullámmal leírható (motorba belépő) levegőhullámot úgy lehet jelentős mértékben felgyorsítani, hogy az f1 frekvenciájú alaphullámra egy másik közel akkora f2 frekvenciájú gerjesztő-hullámot építünk.
Mi történik ekkor?
A két frekvencia azonossága miatt rezonancia lép fel, ami nem jelent mást, mint hogy az amplítúdó (hullámkitérés) ennek következtében a sokszorosára nő. Az amplítúdó jelentős növekedésével párhuzamosan pedig a sinushullámok gyorsabban követik egymást - tehát nő a levegő sebessége. Egyszerűen fogalmazva nem tettünk mást, mint hogy erőteljes nyomáshullámokat állítottunk elő a "lassan" áramló levegőből.

A fenti elv működése alapjában véve három paramétertől függ:

- a szívócső hossza
- a szívócső átmérője
- a cső anyagának rugalmassági modulusa

Fentiekből kitűnik, hogy adott három paraméter megléte esetén ( mivel azok állandóak ) csak egy bizonyos frekvenciaskálán - más értelemben motorfordulatszám tartományban tudunk léggyorsítást elérni. A MAGNUM REZONÁTOR tehát nem más, mint egy pontosan hosszúságra és átmérőre méretezett, adott anyagú acélcső (esztétikai okok miatt krómozva), mely adott fordulatszám tartományban (2.000-500 Rpm-en) feltölti a motort. Azt, hogy ez a gyorsítóhatás honnan induljon, a tervezés előtt meg lehet határozni.

Hatása:
2-3 % +LE, Nm
20-25 % + rugalmasság
3-5 % fogyasztáscsökkenés

Megjegyzés:
A lengőcsöves motorfeltöltést néhány autógyár nagyobb teljesítményű GTI modelleknél már használta, mégpedig kombinatív módon. Nagyobb teljesítményt tudnak a motorból felszabadítani a teljes fordulatszám tartományban működő szívócső-rezonátorral. Hogyan lehet ezt kivitelezni? Ha a túloldali paramétereket szemügyre vesszük, levezethető, hogy ha a szívócső keresztmetszetét (hosszát vagy átmérőjét) megváltoztatjuk, változni fog a feltöltési frekvencia, tehát a fordulatszám tartomány is.
Ezt használták fel a tervezők az ún. szakaszos szívócsőhossz szabályzásnál.
Ez nem jelent mást, mint azt, hogy az injektor-ház levegőjáratait úgy alakítják ki, hogy azok megfelelően elhelyezett pillangószelepekkel minden fordulatszám tartományban olyan hosszúak legyenek, hogy az így kialakult szívócső frekvencia egybeessen a beáramló levegő frekvenciájával. Az eredmény tehát: egy minden fordulaton élő feltöltött, pörgős motor.


GY.I.K.
(Gyakran Ismételt Kérdések)

Mekkora teljesítmény és nyomatéknövekedést fogok érezni, ha megvásárolom a MAGNUM sportlégszűrőt?
Válasz: A Le és a Nm típustól függően 3-5 %-kal növekszik, a vezető számára igazán érzékelhető meglepő hatás a gyorsulásban fog mutatkozni, mely kb. 20 %-kal nő.

Ha ennyivel több levegőt enged át a sportlégszűrő, nem megy-e be jóval több por is, ami tönkre teheti a motoromat?
Válasz: Nem, hiszen míg a papírszűrők szűrési képességét mindössze az elemi szálak közti résméret határozza meg, addig a MAGNUM szűrők szűrése két lépcsőben zajlik: a nagy (0.05 mm-nél nagyobb) koszszemek úgynevezett makró szűrését, egy igen vékony, több rétegből álló szövetháló végzi. Az ennél kisebb mikro-szennyeződéseket egy olyan speciális olajfilm réteg végzi, mely kovalens kötést képez a szűrő fémhálójának anyagával.
Ez a kötés óvja meg mindenkor, akár 150 000 kilométer megtétele után is, a motort bármilyen szennyeződéstől, legyen az: por, homok, sár, de akár csapadék is. Tehát a MAGNUM sportlégszűrő használata során a legkisebb mértékben sem lehet tartani a motor alkatrészeinek károsodásától!

Kell e szakértelem a gyári szűrő MAGNUM betétszűrőre való cseréjéhez?
Válasz: Nem kell, mivel magasságuk kivételével geometriai méretük megegyezik az autó eredeti szűrőjének méreteivel. Egy az egyben beépíthetők az autó légszűrőházába.

Mennyivel fog kevesebb üzemanyagot fogyasztani az autóm?
Válasz: A fogyasztáscsökkenés mértéke elérheti a 8-10 %-ot is. A direktszűrővel maximális ez az érték.

Miért nem éppen többet fogyaszt a motor, ha több levegő jut a motorba, hiszen ehhez több üzemanyag is kell?
Válasz: A fogyasztás nagyban függ a motor működésének hatásfokától. Ezt a hatásfokot sokféleképpen lehet növelni (súrlódások csökkentése, fojtások csökkentése, stb.), legkönnyebben azonban a levegő mennyiségének és bizonyos határokig nyomásának növelésével. Ha ezen paraméterek kedvezően változnak - márpedig a MAGNUM sportlégszűrő esetén ez így van - az adott gázpedálálláshoz tartozó teljesítmény megnő, az üzemanyag szükséglet viszont csökken. Ez azt jelenti, hogy egy adott teljesítményhez tartozó üzemanyag mennyiség - a nagyobb erősségű üzemanyag-robbanás vagy égés következtében - kisebb.

Változik az alapjárat a nagyobb levegőmennyiség miatt?
Válasz: A motorvezérlő computer a beépítés után érzékeli a változást, de típustól függően különböző idő alatt ezt az adatot megtanulja, s az eredeti fordulatszámon tartja az alapjáratot.

Változnak e az emissziós értékek a MAGNUM szűrő használatával?
Válasz: Természetesen nőni nem nőnek, hiszen a tökéletesebb égés során több égéstermék nem keletkezhet. Adott esetben ez az érték csökkenhet.

Nagyon hangos a direktszűrő?
Válasz: Kisebb motortérfogatoknál, nagy fordulatszámon előfordul a nagy szívóhatás és kis torokátmérő miatt erősebb szívózaj. 1600 ccm felett ez a hatás nem zavaró!

Néhány cég a sportlégszűrőjét szivacsból gyártja! Ezek a szűrők jóval olcsóbbak. Mivel jobb a MAGNUM sportlégszűrő?
Válasz: A szivacs előnye a szintén nagyobb légáteresztés. elkoszolódása esetén azonban mérföldről mérföldre dugul el, s egy idő után már nem tisztítható. A levegő turbulenciáját ugyanúgy nem szünteti meg, mint a hagyományos papírszűrő. Ezért hosszú távon kifizetődőbb, rövid távon pedig nagyobb teljesítményt ad MAGNUM sportlégszűrő!

Mért lehet olyan sportlégszűrőkről olvasni, amelyek 10-12 % teljesítményt is adnak?
Válasz: Ezek az adatok túlzóak, a valóságban nem állhatják meg a helyüket, csak abban az esetben, ha ezeket egyéb feltöltési eljárással egészítik ki.

Miért nem adják ki az autógyárak - legalább sportmodelljeiket - sportlégszűrővel, ha ez ennyire hatásos?
Válasz: A kérdés kézenfekvő, a magyarázat egyszerű. A gyárak nem kifejezetten az autó eladásából, hanem a cserealkatrészek értékesítéséből szerzik hasznuk jelentősebb részét. Így szükség van olyan elemekre, amelyeket az alkatrész nyersanyagárához képest drágán időközönként értékesítenek a tulajdonosnak.

Tovább tudom e forgatni a motoromat a MAGNUM sportlégszűrővel?
Válasz: Sajnos nem, ezt a központi elektronika szabályozza.

Moshatom e más mosószerrel a sportlégszűrőmet?
Válasz: Nem semmilyen esetben sem, mivel más vegyszerek a szűrést végző szövetet tönkretehetik!

Mennyivel jobb a direktszűrő a betét sportlégszűrőnél?
Válasz: Mivel nagyobb felületen jut a környezeti levegőhöz, még több levegőt szállít, tehát kismértékben tovább növeli a teljesítményt és a gyorsulást, valamint magasabb fordulatszámon még hatásosabb!

Okozhat e kárt a sportlégszűrő a katalizátorban?
Válasz: Semmilyen esetben sem, nincs köze a befecskendező rendszer ezen részéhez, így sem a katalizátorhoz, sem a lambda szondához.

Miért írja sok tuning cég, hogy a chiptuningot, vagy kipufogó tuningot megelőzően érdemes sportlégszűrőt vásárolni?
Válasz: Mert ha a motor üzemanyag és kipufogó rendszerét megváltoztatjuk azon cél érdekében, hogy az nagyobb teljesítményt tudjon leadni, érdemes az üzemanyaghoz több levegőt, a szabadabb áramú kipufogáshoz erősebb égést biztosítani, s ehhez elengedhetetlen a sportlégszűrő.

Mi a különbség az egyes sportlégszűrő gyártók között? Miért van óriási árkülönbség a szűrők között?
Válasz: A nem szivacsbetétes sportlégszűrő gyártók szűrési elve és anyagai ugyanazok, tehát a minőség nem különbözik. Az árat a gyártó hírneve és menedzsmentje határozza meg.

Mi történik, ha a direkt szűrő vizet kap?
Válasz: Semmi. A kis mennyiségű víz a motorba jutva még segíti is az égést, nagyobb mennyiséget elnyel. A szűrőben nincs rozsdásodó elem, a szívás és a motor melege hatására előbb utóbb kiszárad.

Mi történik, ha sokáig elfelejtem kitisztítani a szűrőmet?
Válasz: Tulajdonképpen semmi. Az olaj filmréteg nem szárad ki, ez mindig megvédi a motort a finom portól. Az autó gyengébb lesz egy kicsit.

A meleg sivatagi utak hatására nem megy tönkre a MAGNUM sportlégszűrő? A szövet soha nem szakad el?
Válasz: A MAGNUM sportlégszűrők anyaga biztosítja a biztos tartást szélsőséges időjárási körülmények között is. A szövetet az olaj védi a kiszáradástól.

Karburátoros autó esetén kell e valamit állítani a motoron?
Válasz: Természetesen nem, ezt a karburátor elvégzi.

Szabad e sűrített levegővel kifújni a szűrőt, ha csak kicsit koszos?
Válasz: Semmiképpen, a szövet elemi szálai azonnal tönkre mennek.

Ha kiveszem a légszűrőt, rosszabbul megy az autó! Akkor a MAGNUM sportlégszűrővel miért nem így van, ha egyszer így is több levegőt kap a motor? Nem úgy állítják be a gyártók a szűrőt, hogy az, megfelelő mennyiségű levegőt kapjon?
Válasz: Ha nincs szűrő, a turbulencia - légkeveredés maximális -, a nyomásesés, mivel túl nagy a szívási keresztmetszet maximális, ez rontja az égés hatásfokát. A gyárak csak a motortérfogathoz tartozó minimális szűrési keresztmetszetet számítják ki.

Miért vállalnak kétszeres garanciát, ha MAGNUM légszűrő zsírt is vásárolok?
Válasz: Mert megtöbbszörözi a gumibetét élettartamát szélsőséges időjárási körülmények között.

Valóban kicserélik a szűrőmet, ha tönkremegy, pl. megreped a gumikerete?
Válasz: Természetesen, minden esetben ingyenesen küldünk helyette másikat.

Hogyan állapítják meg, hogy mitől ment tönkre a szűrő, tehát garanciális, vagy nem?
Válasz: A kérdés nem nehéz. A gumikeret csak a mi hibánkból mehet tönkre, bár erre igen kicsi a valószínűség, a háló törése csak külső behatásra történhet, a szövet állapota - az elemi szálak párhuzamosságának hiánya és azok esetleges vegyi bemaródása - általában kezelési probléma. A ritkán előforduló hibás szűrőket külső szakértők vizsgálják meg.

Egyedi méretű sportlégszűrő legyártását is vállalják?
Válasz: Természetesen, egy pontos méretekkel ellátott rajz alapján.

Hogyan tudom megállapítani, hogy mosnom kell a szűrőt?
Válasz: Ha az sötétszürke kinézetű.

Mi történik, ha elfelejtem beolajozni?
Válasz: A szűrő tönkre mehet, és a motorba por kerülhet. A motor városban ennyitől ritkán megy tönkre, de a homok nagy károkat tud okozni a dugattyúgyűrűknél. A szűrő szálai közé por ékelődik, s ezt már a mosás sem hozza ki. Ilyen esetben célszerű új szűrőt vásárolni.

Hogy tudom eldönteni betét vagy direkt sportlégszűrőt vásároljak?
Válasz: Ha a cél a minél nagyobb teljesítmény és a fokozott esztétika, a direktet ajánljuk.

Hány alkalomra elegendő a MAGNUM mosó szett?
Válasz: Szennyeződéstől függően 5-10.

Miért mondja sok autószerelő, hogy a sportlégszűrő nem ér semmit?
Válasz: Mert az ő céljuk is kereskedelmi: rendszeresen alkatrészt eladni az Ön autójához. A másik ok: talán nem ismerik, és még soha nem próbálták.

Nekem egy John Deere traktorom van. Érdemes ebbe MAGNUM sportlégszűrőt tenni?
Válasz: Természetesen, de nem a teljesítmény, hanem inkább a nyomatéknövelés végett. Mivel a motor előbb veszi fel a némileg nagyobb maximális nyomatékot, kevesebb lesz a visszakapcsolás, és jelentősen csökken a fogyasztás. A poros körülmények pedig csak növelnék a papírszűrő betétek cseréjének számát. Így jelentős pénzt tud megtakarítani.

Kamionhoz nem gyártanak sportlégszűrőt?
Válasz: De, természetesen igen, bizonyos esetben méretet kérünk tisztelt Ügyfeleinktől.

Miért nem egyszerű sima a sportlégszűrő betétjének felülete?
Válasz: A motorba így túl hirtelen, nyomáseséssel kerülne a levegő, és kicsi az aktív szűrőfelület, valamint sokkal hamarabb koszolódna el a szűrő.



Powered by MAGNUM tuning™  1994- 2018 .